12 vliegangst tips om relaxter te reizen in de lucht.

/ by

tips vliegangst

Word je al zenuwachtig als je al een vliegtuig ziet en breekt het zweet al letterlijk uit je nek. Dan heb jij waarschijnlijk net als 1 op de 3 Nederlanders moeite om je vliegtuigangst te overwinnen.

Dat is natuurlijk heel vervelend zeker als het je vakantiereis belemmert.  Daarom geef ik je 12 vliegangst tips om je angst voor vliegen te verminderen.

Vliegtuig angst is heel normaal dus maak je geen zorgen;)

 

1. Zorg dat je op tijd aan komt op het vliegveld en zorg ervoor dat je geen haast hebt.

Haast zorgt alleen voor meer stress en dat is nou net wat je niet wilt hebben als je al vliegangst hebt. Kom op tijd naar de luchthaven om iets te eten of te drinken,

een krantje lezen of wellicht om te shoppen of rond te kijken. ( De massage stoel vind ik persoonlijk het fijnst).angst voor vliegen

Ga eventueel alvast naar de gate, kijk naar de vertrekkende en aankomende vliegtuigen en wen alvast aan het idee dat je zomenteen zelf gaat vliegen.

 

“Ik weet bijvoorbeeld dat je bij Schiphol naar het Panoramaterras kan om vliegtuigen te zien komen en gaan. De toegang is gratis en er staat ook nog echte Fokker 100 waar je naar binnen kunt. Ideaal om alvast te wennen aan een vliegtuig.”

 

2. Vertrouw op de veiligheid van het toestel.

Mensen die vliegangst hebben denken vaak aan dat het vliegtuig kan crashen en aan de meest erge scenario’s die er maar zijn (waarschijnlijk teveel air crash investigation gekeken).

Bedenk je eens hoe klein die kans wel niet is, namelijk 1 op de 11 miljoen. Een vliegtuig is namelijk het veiligste vervoermiddel dat er op dit moment bestaat.

Ten opzichte van een auto dat het minst veilige vervoermiddel is op dit moment. Vertrouw daarom op de veiligheid van het vliegtoestel.

zeker in deze tijd worden vliegtuigen steeds veiliger en moderner. Daarnaast word een vliegtuig altijd uitgebreid gecontroleerd voordat het de lucht in gaat.

Door middel van inspecties en testen, ik kan dat weten als vliegtuigmonteur omdat we dit regelmatig moeten oefenen en ervoor leren.

Als er iets niet klopt, al is het maar klein dan vertrekt het vliegtuig niet. Soms zorgt dit voor vertragingen,

maar dan weet je in ieder geval zeker dat het vliegtuig 100% gecontroleerd is door ervaren monteurs.

ik heb vliegtuigangst

 

 

3. Wees niet bang voor turbulentie.

Veel passagiers in het vliegtuig zijn bang voor de turbulentie. Turbulentie kan nogal vervelend en eng zijn, maar is niet gevaarlijk.

Het is niets meer dan de beweging die het vliegtuig maakt op golven van de lucht.

Het vliegtuig beweegt dan op en neer en trilt een beetje, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen.

Het verschil van temperatuur (van warm naar koud en visa versa) veroorzaakt de turbulentie.

Je kunt turbulentie het beste vergelijken wanneer je onder water zwemt. Als er een golf aan komt, dan beweeg je onder water mee met de bewegingen die de golf brengt.

Er gebeurt verder niks, dit is precies het zelfde met turbulentie in de lucht. ‘Luchtledige zakken’ waar je weleens van gehoord hebt, bestaan niet.

”Tip: turbulentie is vaak heftiger achterin het vliegtuig, dus als je het zoveel mogelijk wilt vermijden boek dan een stoel voorin het vliegtuig.”

 

4. Ken de techniek van een vliegtuig.

Je vraagt je waarschijnlijk af hoe het in hemelsnaam kan dat zo’n zwaar vliegtuig in de lucht kan blijven vliegen.

Een gebrek aan kennis over vliegtuigen is een grote reden voor vliegangst en als je die kennis een beetje bijleert, helpt het al vaak om je vliegangst te verminderen.

Ik als vliegtuigmonteur kan je hier uren over praten maar om het simpel te houden en begrijpelijk raad ik je aan om dit filmpje hieronder te bekijken om het een beetje te begrijpen ⇓✈⇓

 

 

5. Let op met wat je eet en drinkt.

Eet geen chocola of koffie of anderen energie drankjes een paar uur voordat je gaat vliegen. cafeïne en veel suikers kunnen nervositeit aan wakkeren.

Omdat de lucht in het vliegtuig heel erg droog is, is het aanbevolen om sapjes of veel water te drinken.

Wat ik persoonlijk fijn vind om te doen om een beetje te ontspannen. Is gewoon een lekker biertje drinken of wijntje. Maar natuurlijk niet te veel, je wilt niet door mij tip uit het vliegtuig geschopt worden;)

comfort class vliegen

 

 

6. Je gedachte beïnvloedt het angstgevoel, hoe kun je dit omkeren?

Je gedachtes kunnen in zeer groten maten je gevoel beïnvloeden. RET ook wel  (Rationeel Emotieve Therapie) genoemd houd zich hier mee bezig

Stel: je gaat met een vriend op reis.

Hij heeft geen vliegangst en denkt alleen maar aan het liggen op het strand en aan de meiden die hij wilt versieren, de leuke clubs en plekken.

Bij jou daar in tegen “Ik kan het al raden” spelen allerlei doemscenario’s af in je hoofd.

Je denkt dat het allemaal verkeerd gaat bij elke kleine beweging. En dat het vliegtuig gaat neerstorten zoals in de films “Nou bedankt Hollywood”.

Stel jezelf dan vragen om te bepalen waar die gedachtes vandaan komen en of ze ook waar zijn. Denk je dat het vliegtuig gaat crashen?

Of weet je het zeker omdat je het toestel zelf hebt gecontroleerd, waarschijnlijk is dit niet het geval dus zal je de piloot moeten vertrouwen.

Is je angst gebaseerd op het feit dat je wellicht claustrofobie hebt en bang bent voor kleine ruimtes?

Probeer die angst dan aan te pakken dan word je angst om te vliegen vanzelf minder.

 

 

7. Let op je ademhaling.

Bewust zijn van je ademhaling kan erg nuttig zijn bij het controleren van je zenuwen en angsten. Adem in door je buik, niet hoog in op je borst.

Mensen die gestrest of zenuwachtig zijn, hebben vaker de neiging steeds hoger te gaan ademhalen.

Daarom raad ik je aan om de volgende oefeningen een paar keer voordat je gaat vliegen of tijdens het taxiën te gaan doen.

Adem rustig in, diep door je neus in en uit door je mond. Adem helemaal leeg en voel vanzelf aan als je weer een ademhaling voelt opkomen.

Herhaal dit een paar keer en je zal merken dat je spieren veel ontspannener aanvoelen. Dit helpt heel goed om je angst om te vliegen onder controle te houden.

 

 

8. visualiseer jezelf al op je vakantie bestemming.

wat doen bij vliegangst

Bedenk jezelf eens waarom je überhaupt in het vliegtuig bent gestapt en waar je naar toe reist. Wat je allemaal voor leuks gaat doen na de vliegreis.

Een heerlijke vakantie, zon , zee en strand het ontmoeten van wellicht nieuwe vrienden en het ontdekken van nieuwe culturen.

Een vliegreis betekent meestal het begin van iets leuks met een paar heerlijke dagen of weken.

Doe je ogen dicht, luister naar wat relaxte muziek en voor je het weet ben je geland en kan de vakantie beginnen.

 

 

9. Zorg voor afleiding tijdens de vlucht.

Denk alsjeblieft niet aan allerlei worst-case scenario’s en ga niet krampachtig alleen maar in je stoel zitten.

Maar ga op zoek naar afleiding zoals een boek lezen, muziek luisteren wellicht een goeie film kijken, ga wat kaarten als je met wat maten bent.

Speel een game op je telefoon of iPad, socializen met je medereizigers. Of even een goeie glas whisky wat je even kalmeert.

”Voor als je het nog niet wist, het vliegtuig bevat een entertainment system op de voorkant waar je zit. Je kunt er muziek films en spelletjes op doen.”

 

10. Kies de kortste vliegroute zonder een tussenlanding.

over vliegangst

Oké top! je hebt ervoor gekozen om toch te gaan vliegen, ben trots op je. Nu kan je eindelijk naar die verre bestemming waar je al maanden naar op hebt uitgekeken.

Maar helaas is vliegangst niet iets waar je 1,2,3 vanaf bent. Wees daarom even verstandig en  zorgzaam voor jezelf en boek het liefst een ticket die rechtstreeks gaat naar je bestemming.

Het kost meestal wel wat meer, maar dan hoef je tenminste niet twee keer over je angst heen te stappen.

 

 

11. Ga een cursus volgen tegen vliegangst.

Over vliegangst heen komen nog steeds niet gelukt? overweeg dan om een cursus te gaan volgen.

Een cursus vliegangst kun je onder anderen doen bij Onbezorgd vliegen of Stichting valk waar je vliegangsttrainingen kunt volgen.

Een training is niet goedkoop bij Onbezorgd vliegen betaal je al gauw $699.

Als dit te duur voor je is dan is het zelfhulpboek van Lucas van Gerwen: Vliegangst en hoe je ervan afkomt een beteren optie.

 

Wil je niet alleen van je vliegangst af komen maar ook gewoon beter zitten?

Dan is de Spacerseat wellicht wat voor jou. Een nieuw innovatief kussen wat er niet alleen voor zorgt dat je lekker zit maar ook meer beenruimte geef!

Nieuwsgierig? klik op de Review,,

Lees Review

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *